Η νευροπροστατευτική, αντιστρες, υπναγωγός και αγχολυτική δράση της L-θεανίνης [Calmagkel]©

αφθονεί στο πράσινο τσάι και όχι στο μαύρο τσάι και στο τσάι oolong, παρ΄ότι

είναι όλα φτιαγμένα από το ίδιο είδος του φυτού τσαγιού (

Camellia sinensis).  Οι διάφορες ποικιλίες πράσινου τσαγιού περιέχουν διαφορετική περιεκτικότητα L- θεανίνης. Έτσι, στην Ιαπωνία η ποικιλία gyokuro και η matcha περιέχουν περισσότερη L-θεανίνη από το τσάι sencha [3]
Έχει αποδειχτεί ότι η L -θεανίνη επηρεάζει τις εγκεφαλικές λειτουργίες [4]. Συγκεκριμένα, ηπρόσληψη πράσινου τσαγιού οδηγεί σε μικρότερη συχνότητα εμφάνισης γνωστικών εκπτώσεων στους ηλικιωμένους.
Η λήψη L-θεανίνης βελτιώνει τις γνωστικές ικανότητες σε ασθενείς με ψυχιατρικές διαταραχές, προάγει την κυτταρική ανάπτυξη και τη νευρωνική διαφοροποίηση σε νευρικά προγονικά κύτταρα, ρυθμίζει προς τα πάνω την έκφραση μεταγραφής Slc38a1 σε νευρικό πρόγονο και ενεργοποιεί τη φωσφορυλίωση του mTOR σε νευρικό πρόγονο [4].
Μελέτες που έγιναν σε ποντίκια και ανθρώπους δείχνουν ότι η L -θεανίνη βελτιώνει τη συμπεριφορά υπό συνθήκες στρες,  (αντιστρές δράση) [5], καταστέλλει την επιδείνωση της μαθησιακής ικανότητας υπό κοινωνικό στρες [6], και βελτιώνει την εξασθένηση της μνήμης [7].
L-θεανίνη (γ -γλουταμυλαιθυλαμίδιο), έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει τις λειτουργίες του εγκεφάλου, ανακουφίζοντας τις διαταραχές από στρες, βελτιώνοντας τη διάθεση και διατηρώντας τον φυσιολογικό ύπνο. 
Οι επιδημιολογικές μελέτες Nakajima  και Tsurugaya  στην Ιαπωνία έδειξαν ότι το πράσινο τσάι μπορεί να βελτιώσει τη γνωστική εξασθένηση που σχετίζεται με την ηλικία[8, 9]
Ιαπωνικές έρευνες και μελέτες προειδοποιούν για την παρατηρούμενη πρόσφατη αύξηση του επιπολασμού της νόσου του Alzheimer και της αγγειακής άνοιας [10, 11]

Η πρόληψη της νόσου του Alzheimer είναι ένα σημαντικό πρόβλημα παγκοσμίως και είναι απαραίτητο να αναζητηθεί λύση. Το πράσινο τσάι περιέχει αρκετές ουσίες που επηρεάζουν τη γνωστική λειτουργία, όπως καφεΐνη[12], L–θεανίνη [13] και κατεχίνη[14].

Η καφεΐνη βελτιώνει παροδικά την πνευματική απόδοση μετά την πρόσληψη του  και ωφελεί σημαντικά τη γνωστική λειτουργία [15].
Η λήψη  L-θεανίνης αλλάζει την ταλαντωτική δραστηριότητα άλφα (8-13 Hz) κατά τη διάρκεια μιας κατάστασης ηρεμίας, εφαρμόζοντας στα ηλεκτρόδια στο τριχωτό της κεφαλής στις βρεγματικές και ινιακές περιοχές του κρανίου[16,17].
Επιδημιολογικές μελέτες έχουν δείξει ότι η καθημερινή κατανάλωση τσαγιού μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο νευροεκφυλιστικών ασθενειών, όπως η γνωστική έκπτωση και η γνωστική εξασθένηση στους ηλικιωμένους.

Η L-θεανίνη μπορεί να αυξήσει την ποσότητα της γλουταθειόνης (GSH), της ακετυλχολίνης (ACh) και τις δραστηριότητες των αντιοξειδωτικών ενζύμων, όπως η υπεροξειδική δισμουτάση (SOD), η καταλάση (CAT) και η GSH-υπεροξειδάση (Px).

 

Συνεπεία τούτου προάγεται η σύνθεση και η έκκριση του παράγοντα BDNF, μειώνεται η ποσότητα της μηλονοδιαλδεΰδης (MDA) και διατηρείται μια ισορροπία έκφρασης των φλεγμονωδών παραγόντων στον εγκεφαλικό ιστό. Έτσι, μειώνεται η μιτοχονδριακή βλάβη που προκαλείται από εξωτερικό στρες, όπως το κάδμιο, το Aβ και τα πολυχλωριωμένα διφαινύλια (π.χ. Aroclor1254) και αναστέλλοντας την απόπτωση στα νευρωνικά κύτταρα του εγκεφάλου [18, 19]
Έχει βρεθεί η τακτική πρόσληψη πράσινου τσαγιού matcha μπορεί να βελτιώσει την προσοχή [20].
Η L -θεανίνη ασκεί νευροπροστατευτική δράση, μειώνοντας τη γνωσιακή βλάβη, επειδή καταστέλλει τον καθυστερημένο νευρωνικό κυτταρικό θάνατο στην περιοχή του Αμμωνίου Κέρατος του ιππόκαμπου μετά από παροδική ισχαιμία [21],  μειώνει την διεγερτική τοξικότητα, καταστέλλοντας την εξωκυτταρική απελευθέρωση γλουταμικού μέσω της αναστολής του μεταφορέα γλουταμίνης[21] και προάγει τη νευρογένεση [22].
Τέλος αποδείχτηκε ότι η L-θεανίνη μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της προσοχής, ενισχύοντας έτσι τη μνήμη εργασίας και τις εκτελεστικές λειτουργίες[23]

Για όλες τις παραπάνω ευεργετικές για την υγεία ιδιότητες της L- θεανίνης, αλλά και για τις αγχολυτικές και υπνοβελτιωτικές ιδιότητές της χρησιμοποιείται το συμπλήρωμα διατροφής Calmagkel, του οποίου κάθε κάψουλα περιέχει 150mg φυσικής L-θεανίνης.

Σε καταστάσεις στρες και άγχους μπορεί να χορηγηθεί καθημερινά μία κάψουλα Calmagkel 40 λεπτά προ του ύπνου, όταν υπάρχουν διαταραχές του ύπνου.

Επί επίμονου στρες και άγχους χορηγείται για την αντιστρές και την αγχολυτική δράση του το Calmagkel σε δόση μιας κάψουλας πρωί, μεσημέρι και βράδυ για χρονικό διάστημα επιμένουν τα συμπτώματα του στρες και του άγχους.

Το Calmagkel μπορεί να ληφθεί οποιαδήποτε στιγμή κατά τη διάρκεια της ημέρας, διότι η αντιστρές και αγχολυτική δράση της L-θεανίνης δεν συνοδεύεται από υπνηλία, ή κάποια άλλη παρενέργεια.

Το Calmagkel σας αποστέλλεται ταχυδρομικά, (Ταχυμεταφορές Speedex) στην τιμή των 20.53 Ευρώ, περιλαμβανομένου του ΦΠΑ (+ 3.72 Ευρώ η αντικαταβολή και τα μεταφορικά). Μπορείτε να το παραγγείλετε τηλεφωνώντας: Σταθερό: 2741026631, Κινητό: 6944280764

Ώρες επικοινωνίας: Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00π.μ-13.00 μμ.
Τις υπόλοιπες ημέρες και ώρες μπορείτε να το παραγγέλλετε, στέλνοντας mail στη διεύθυνση pharmage@otenet.gr, ή με SMS γράφοντας ονοματεπώνυμο, ταχυδρομική διεύθυνση, ταχυδρομικό τομέα, τηλέφωνο επικοινωνίας.

ΒιβλιογραφικήΤεκμηρίωση

1. Sakato Y: Studies on the chemical constituents of tea; III. A new amide theanine. Nippon Nogeikagaku Kaishi (Japanese) 1949;23:262–267 [Google Scholar] [Ref list]
2.David J. WhiteSuzanne de KlerkWilliam WoodsShakuntla GondaliaChris Noonan, and Andrew B. Scholey. Anti-Stress, Behavioural and Magnetoencephalography Effects of an l-Theanine-Based Nutrient Drink: A Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossover Trial.Nutrients. 2016 Jan; 8(1): 53.
3.Goto T, Yoshida Y, Amano I, Horie H: Chemical composition of commercially available Japanese green tea. Foods Food Ingredients J Jpn 1996;170:46–51 [Google Scholar]
4.Yoneda Y, Kuramoto N, Kawada K: The role of glutamine in neurogenesis promoted by the green tea amino acid theanine in neural progenitor cells for brain health. Neurochem Int 2019;129:104505. [PubMed] [Google Scholar]
5.Tamano H, Fukura K, Suzuki M, Sakamoto K, Yokogoshi H, Takeda A: Preventive effect of theanine intake on stress-induced impairments of hippocamapal long-term potentiation and recognition memory. Brain Res Bull 2013;95:1–6 [PubMed] [Google Scholar]
6. Unno K, Fujitani K, Takamori N, et al. : Theanine intake improves the shortened lifespan, cognitive dysfunction and behavioural depression that are induced by chronic psychosocial stress in mice. Free Radic Res 2011;45:966–974 [PubMed] [Google Scholar]
7.Nguyen BT, Sharma N, Shin EJ, et al. : Theanine attenuates memory impairments induced by klotho gene depletion in mice. Food Funct 2019;10:325–332 [PubMed] [Google Scholar]
8. Noguchi-Shinohara M, Sohshi Y, Dohmoto C, et al. : Consumption of green tea, but not black tea or coffee, is associated with reduced risk of cognitive decline. PLoS One 2014;9:e96013. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
9. Kuriyama S, Hozawa A, Ohmori K, et al. : Green tea consumption and cognitive function: A cross-sectional study from the Tsurugaya Project. Am J Clin Nutr 2006;83:355–361 [PubMed] [Google Scholar]
10.Sekita A, Ninomiya T, Tanizaki Y, et al. : Trends in prevalence of Alzheimer’s disease and vascular dementia in a Japanese community: The Hisayama Study. Acta Psychiatr Scand 2010;122:319–325 [PubMed] [Google Scholar]
11. Ninomiya T: Japanese legacy cohort studies: The Hisayama Study. J Epidemiol 2018;28:444–451 [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
12. Smit HJ, Rogers PJ: Effects of low doses of caffeine on cognitive performance, mood and thirst in low and higher caffeine consumers. Psychopharmacology (Berl) 2000;152:167–173 [PubMed] [Google Scholar]
13.Takeda A, Sakamoto K, Tamano H, et al. : Facilitated neurogenesis in the developing hippocampus after intake of theanine, an amino acid in tea leaves, and object recognition memory. Cell Mol Neurobiol 2011;31:1079–1088 [PubMed] [Google Scholar]
14. Chang X, Rong C, Chen Y, et al. : (-)-Epigallocatechin-3-gallate attenuates cognitive deterioration in Alzheimer’s disease model mice by upregulating neprilysin expression. Exp Cell Res 2015;334:136–145 [PubMed] [Google Scholar]
15. Addicot MA, Laurienti PJ: A comparison of the effects of caffeine following abstinence and normal caffeine use. Psychopharmacology (Berl) 2009;207:423–431 [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
16.  Juneja L.R., Chu D.C., Okubo T., Nagato Y., Yokogoshi H. l-theanine—A unique amino acid of green tea and its relaxation effect in humans. Trends Food Sci. Technol. 1999;10:199–204. doi: 10.1016/S0924-2244(99)00044-8. [CrossRef] [Google Scholar]
17. Ito K., Nagato Y., Aoi N., Juneja L.R., Kim M., Yamamoto H., Sugimoto S. Effects of l-theanine on the release of alpha-brain waves in human volunteers. Nippon Nōgei Kagakukaishi. 1998;72:153–157. [Google Scholar]
18.Shacham S. A shortened version of the Profile of Mood States. J. Pers. Assess. 1983;47:305–306. doi: 10.1207/s15327752jpa4703_14. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
19. Higashiyama A., Htay H.H., Ozeki M., Juneja L.R., Kapoor M.P. Effects of l-theanine on attention and reaction time response. J. Funct. Foods. 2011;3:171–181. doi: 10.1016/j.jff.2011.03.009. [CrossRef] [Google Scholar]
20.Baba Y, Takihara T, Sagesaka Y, Kaneko T: Effects of a daily intake of matcha on cognitive function in middle-aged and older subjects—A placebo-controlled, randomized, double-blind, parallel-group study. Jpn Pharmacol Ther 2019;47:1689–1702 [Google Scholar]
21.Kakuda T, Yanase H, Utsunomiya K, Nozawa A, Unno T, Kataoka K: Protective effect of γ-glutamylethylamide (theanine) on ischemic delayed neuronal death in gerbils. Neurosci Lett 2000;289:189–192 [PubMed] [Google Scholar]

Δρ.Δημήτριος Ν. Γκέλης
Website | + posts

Iατρός, Ωτορινολαρυγγολόγος, Οδοντίατρος
Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Διεύθυνση: ΦΛΑΜΠΟΥΡΟ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
Τηλ: 6944280764
Email: pharmage@otenet.gr
www.gelis.gr, www.pharmagel.gr , www.orlpedia.gr , www.allergopedia.gr, d3gkelin.gr
www.vitaminb12.gr, www.zinc.gr, www.curcumin.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.